Cartier

Cartier – Een korte geschiedenis

De Franse luxegroep Cartier International SNC ontwerpt, vervaardigt en verdeelt lederwaren en horloges. Het bedrijf werd in 1847 opgericht door Louis-François Cartier en bleef tot 1964 onder controle van de familie. De prestigieuze naam is synoniem met het iconische rode doosje en mysterieuze horloges. Leer meer over de geschiedenis en de producten van Cartier. En koop dan iets wat je niet kunt weerstaan. We hebben een kort Cartier verhaal samengesteld dat je zal inspireren!

Jacques Cartier

De reizen van Jacques Cartier in 1506 en 1507 openden het Noord-Amerikaanse continent en gaven de Fransen een uitgestrekte nieuwe zee om te verkennen. Hun ontdekkingen bereikten echter niet de schaal van die van Hernando de Soto. Niettemin waren zij van cruciaal belang voor de toegang tot de Golf van St. Lawrence. Lawrence, een belangrijke waterweg voor de Franse penetratie van Noord-Amerika. Cartier’s ontdekking van de St Lawrence in 1535 hielp bovendien de as te vormen van het Franse imperium in Noord-Amerika, en leidde gretige ontdekkingsreizigers naar Hudson Bay en de mysterieuze Westelijke Zee.

Na de ontdekking van de St Lawrence rivier, begon Cartier zijn verkenning van het gebied uit te breiden. In 1519 trouwde hij met Catherine Des Granches, de dochter van Jacques Des Granches, een veldwachter van Saint-Malo. Catherine Des Granches overleed echter in april 1575 en de Fransen verloren hun kans om een permanente nederzetting in de regio te vestigen. De overige kolonisten volgden. Toch liet Cartier een erfenis na die de wereld tot op de dag van vandaag blijft boeien.

Vóór zijn expeditie naar de Nieuwe Landen was Jacques Cartier naar Brazilië en Newfoundland gereisd. In 1534 gaf de Franse koning hem de opdracht een expeditie naar de “noordelijke landen” te leiden. Zijn doel was het vinden van een noordwestelijke doorgang naar Azië en het vergaren van rijkdommen in de regio. Cartier noemde de regio Canada naar een Irokees woord dat “nederzetting” betekent, hoewel het woord “kanata” eigenlijk werd gebruikt voor het hele gebied rond Quebec City.

In 1535 gaf Frans I Cartier opnieuw de opdracht een indrukwekkende expeditie naar het Noord-Amerikaanse continent te ondernemen. Hij verliet Saint-Malo in mei en reisde noordwaarts over de Saint Lawrence rivier, vertrouwend op informatie die hij van de inboorlingen had gekregen. Op het eiland Hochelaga (het huidige Quebec City) bezocht hij in 1536 een Irokees dorp en in september van datzelfde jaar bereikte hij het meer van Saint-Pierre. Hij legde zijn schip Emerillon voor anker op het Saint-Pierre-meer.

Louis-Francois Cartier’s invloed op de Frans-Engelse betrekkingen

Louis-Francois Cartier had een lange lijst van invloedrijke vrienden, waaronder beroemde figuren uit de kunst, dans en mode. Zijn stijl en esthetiek werden sterk beïnvloed door kunstenaars als Sergei Diaghilev, Jeanne Lanvin en Jacques Doucet, en door de revolutionaire decoratrice Elsie de Wolfe. Louis-Francois Cartier werd ook beïnvloed door eigenzinnige Amerikaanse erfgenamen als Marjorie Merriweather Post, Daisy Fellowes en Barbara Hutton. Veel van zijn extravagante ontwerpen werden beïnvloed door deze dames.

Na een bijzonder strenge winter keerden de Iroquois zich tegen de ontdekkingsreiziger, waardoor hij hun vijandschap over zich heen kreeg. Cartier’s expeditie werd uiteindelijk teruggestuurd, maar niet voordat hij verschillende Iroquois opperhoofden gevangen had genomen. Maar voordat hij Gaspe verliet, vertelde hij de Iroquois dat een grote rivier 800 mijl lang zou zijn en naar Azië zou leiden.

De invloed van Louis-Francois Cartier op de Frans-Engelse betrekkingen gaat verder dan het ontwerp van zijn klokken. Hij was een Fransman die de Frans-Engelse betrekkingen diepgaand heeft beïnvloed. Zijn overgrootvader, Jacques Cartier, richtte in 1857 Cartier London op. Als hoofd van Cartier Londen legde hij de glamour en vrolijkheid van de Swinging Sixties in Londen vast. Het Crash-horloge, bijvoorbeeld, is geïnspireerd op de Baignoire Allongee van een klant, die bij een auto-ongeluk onherstelbaar beschadigd was geraakt. Jacques Cartier zag schoonheid in een verpletterd voorwerp, en dat nam hij ter harte.

Louis-Francois Cartier’ zeilde terug naar Frankrijk met drie schepen en 110 mannen, vergezeld door twee Indianen van het Gaspe schiereiland. Koning Frans gaf Cartier de opdracht de ‘noordelijke landen’ te verkennen en de rijkdommen daar te verzamelen. Cartier gaf het gebied de naam Canada, naar het Iroquoiaanse woord voor nederzetting, kanata. Hij interpreteerde kanata als “dorp”, waarmee hij abusievelijk zowel het dorp op het eiland Montreal als al het land rond Quebec City bedoelde.

Cartier’s iconische rode doos

Er is iets aan de rode pillendoos van Cartier dat onmiddellijk herkenbaar is en synoniem met het merk. Het dieprode leer bevat delicate schatten en is vaak versierd met gouden kanten randen en zwart fluweel of witte zijde. Het iconische rode doosje werd oorspronkelijk ontworpen in het Maison Cartier in Parijs en is nu herschapen in een modern design. Hoewel de rode pillendoos synoniem is met liefde, heeft het merk de kleur rood ook in andere producten verwerkt.

De iconische rode doos van Cartier heeft een lange en kleurrijke geschiedenis. Het doosje werd voor het eerst gebruikt door Audrey Hepburn voor een verlovingsring in het toneelstuk “Gentlemen Prefer Blondes” uit 1926. De iconische rode doos werd ook gebruikt voor een iconische Cartier pop-up tentoonstelling in Selfridges warenhuizen’ in 2013.

Sinds de oprichting in 1847 heeft Cartier een reputatie opgebouwd van luxe van topklasse. Het Franse luxehuis werd opgericht in Parijs en is uitgegroeid tot ‘s werelds bekendste en meest prestigieuze luxemerk. De designprincipes van het merk zijn zuivere lijnen, nauwkeurige vormen en precieze proporties. Naast de iconische rode doos besteedt het merk ook veel aandacht aan details, wat zijn producten nog begeerlijker maakt.

Wie de naam Cartier op waarde weet te schatten, kan genieten van een nieuwe interactieve ervaring die hulde brengt aan de geschiedenis van het bedrijf. In de showroom kunnen klanten deelnemen aan augmented reality-ervaringen om nieuwe juwelen te ontdekken en de kenmerkende toepassing van het merk, Cartier Profile, te ervaren. Een lichtwandspel en een interactieve Cartier Karaoke box laten klanten meezingen met de soundtrack van het merk, “Love is All”.

Cartier’s Mystery Clocks

Cartier’s Mystery Clocks zijn een meesterwerk van illusie. Ze werden tussen 1912 en 1967 in beperkte oplagen geproduceerd en over de hele wereld verkocht. Na het succes van deze beperkte oplage lanceerde de Franse juwelier in 1973 de Cartier Collection. Deze collectie omvat meer dan 1.600 stukken in goud, diamanten en edele metalen. De moderne Cartier Mystery Clocks zijn geen uitzondering. De elegante, handgemaakte stukken zijn gemaakt van kostbare materialen zoals platina, goud of edele metalen zoals witte kwarts, witte diamantschilfers of onyx.

Hoewel het bedrijf begon met juwelen, breidde Louis Cartier zijn vak al snel uit tot horlogemaker. Toen de wereld zich tot horlogemakers wendde, begon het bedrijf raadselachtige uurwerken te ontwerpen die de nadruk legden op schoonheid, originaliteit en perfectie. De raadselachtige horloges behoren tot de mooiste creaties van het bedrijf en belichamen zijn kunstzinnigheid en stijl. De geschiedenis van het bedrijf van creativiteit en innovatie gaat terug tot de oprichting in 1847.

De Cartier Mystery Clocks zijn iconisch geworden in de wereld van luxe horloges. Zij zijn een technisch kunstwerk van grote schoonheid, gemaakt van kostbare materialen en vaak opgehangen aan een gong. Of ze nu gemaakt zijn van bergkristal of zwarte onyx, deze uurwerken zijn ware kunstwerken. Afgezien van hun schoonheid bieden Mystery-klokken ook een zeldzame kans om luxe horloges te verzamelen.

Cartier Mystery Clocks zijn altijd omgeven geweest door een sfeer van mysterie, en hun oorsprong gaat terug tot 1912. De 19 tentoongestelde Cartier Mystery Clocks dateren van 1912 tot 1967, en de wijzers en wijzerplaten lijken te zweven in de ruimte van de tentoonstelling. Cartier weigert het aantal geproduceerde exemplaren te noemen, zodat velen onbekend en onbemind blijven.

Cartier’s katten

Voor een modernere kijk op kattensieraden is er Cartier’s Panthere de Cartier, een nieuwe collectie die in Harrods te koop is. De naam Panthere is een verzamelnaam voor andere grote katachtigen dan luipaarden, jaguars en poema’s. Cartier’s interpretatie van de kat is inderdaad zeer gestileerd en sculpturaal. Het merk heeft niet alleen het silhouet van een kat nagetekend, maar een abstracte interpretatie van zijn gevlekte bontjas gecreëerd. De Panthere de Cartier collectie neemt de iconische kat en geeft er een moderne draai aan met onyx vlekken en smaragden ogen. Ringen in deze collectie beginnen bij $13.700 en armbanden bij $23.000. Als u er een voor uzelf wilt kopen, kunt u de collectie online of in een Cartier boetiek bekijken. U kunt ook een sieraad met een kattenthema kopen in een winkel bij u in de buurt.

Hoewel de meeste juwelenontwerpen van het bedrijf met diamanten bezet zijn, zijn de katten zelf niet volledig uit diamanten vervaardigd. In de Ballon Bleu de Cartier gebruikt het gerenommeerde merk granulatie als een artistieke vorm van verfraaiing waarbij minuscule kraaltjes van verschillende grootte in een driedimensionaal patroon op de wijzerplaat worden geplaatst. Deze facetten helpen om het driedimensionale uiterlijk van de kat te benadrukken. Het smaragden gewelf van de Cartier Panthere tentoonstelling opent met een groot, glinsterend smaragden gewelf, dat doet denken aan de kleur van de ogen van een panter. Het beeld van de kat wordt in de hele tentoonstelling digitaal weerspiegeld, met hedendaagse gezichten te zien in de “Infinity Room”. Gasten kunnen ook kennismaken met de geschiedenis van de kat bij Cartier, waaronder het leven en werk van Jeanne Toussaint.

Cartier online winkel

In een Cartier online winkel kunt u de luxueuze juwelen van het Franse modehuis kopen zonder naar een verkooppunt te hoeven gaan. Het is snel, efficiënt en vaak goedkoper dan in plaatselijke winkels. U kunt de Cartier online winkel vinden op een van de Cartier websites. Om de online winkel te gebruiken, hoeft u alleen maar de naam van het merk en de plaats in te voeren en op de knop “Zoeken” te klikken. De website brengt u dan naar een pagina met de producten die u kunt kopen.

Een ander voordeel van het online kopen van Cartier juwelen is de ruime keuze aan goederen. In de online winkel van US Cartier vindt u bijna alle artikelen, waaronder juwelen en horloges van topklasse. Bovendien biedt de online winkel ook zachte goederen en andere producten aan tegen lagere prijzen. De website bevat productinformatie en productaanbevelingen, die relatief eenvoudig zijn gehouden. Online winkelen is handig, maar u zult toch in een winkel willen winkelen, vooral als u dure juwelen koopt.

Naast de online winkel kunt u ook terecht in Cartier winkels in Los Angeles en andere grote steden. Het winkelnetwerk herbergt het luxe juwelenmerk uit het topsegment en biedt een verscheidenheid aan merkartikelen aan. U kunt de openingstijden controleren en nagaan waar de dichtstbijzijnde winkel zich bevindt. Als u niet in de gelegenheid bent om een winkel te bezoeken, kunt u ook de Cartier online shop bezoeken. Er zijn talloze winkels in de VS. De onlineshop geeft ook gedetailleerde informatie over de locaties en de openingstijden van elke winkel.

Titel

Nach oben