Sergio Rossi

De erfenis van Sergio Rossi

Als je al een tijdje met mode bezig bent, heb je vast wel eens van de Italiaanse ontwerper Sergio Rossi gehoord. Zijn hoogwaardig schoeisel is synoniem geworden met Italiaanse maestria. Dit merk maakt niet alleen schoenen, maar ook handtassen en accessoires. Van bijzonder belang is zijn samenwerking met ontwerpers als Versace, Dolce & Gabbana en Azzedine Alaia. Lees verder om meer te weten te komen over zijn nalatenschap.

Sergio Rossi’s erfenis

Als schoenmaker op maat reisde Sergio Rossi na de Tweede Wereldoorlog de Italiaanse Rivièra op en neer om handgemaakte schoenen te verkopen. Hij overleed donderdag op 65-jarige leeftijd aan de complicaties van een coronavirus. Als lid van de nieuwe generatie ambachtslieden in het naoorlogse Italië, liet Sergio Rossi een erfenis na die vandaag nog steeds doorklinkt. Als oprichter van het luxemerk Sergio Rossi heeft hij ook buiten Italië naam gemaakt.

Na jaren van succes, stierf Sergio Rossi aan COVID-19 complicaties en de Gucci groep kocht een 70% aandeel in het merk in 1999. Hij bleef nog een paar jaar ontwerpen voordat hij met pensioen ging. Tegenwoordig is het merk in handen van Investindustrial, een Italiaanse investeerder. Riccardo Sciutto is verantwoordelijk voor het merk. Sergio Rossi’s nalatenschap leeft voort via zijn zoon Gianvito Rossi, die doorgaat met het maken van schoenen die zowel mooi als comfortabel zijn.

De zoon Gianvito van schoenenontwerper Sergio Rossi nam het familiebedrijf over na de Tweede Wereldoorlog. Gianvito Rossi, de zoon van Sergio Rossi, maakte zijn debuut op de Milan Fashion Week in 2006 en de schoenen staan bekend als zeer comfortabel. Zij hebben gewoonlijk uitgestanste bandjes en verlengde ruggen. Gianvito Rossi verwerkt ook een riem en een clutch in zijn ontwerpen.

De naam van het merk, synoniem met kwaliteitsschoeisel, is in Italië een symbool van maestria geworden. Sergio Rossi schoenen bestaan al meer dan 70 jaar. In deze periode werd het bedrijf overgenomen door de Gucci groep, die het tot 2005 in handen had. In 2016 werd het bedrijf overgenomen door Invest industrial, en de erfenis leeft voort via het iconische merk. De schoenen van Sergio Rossi zijn iconisch geworden, waardoor hij in veel kringen een Italiaans icoon is geworden.

Zijn merk belichaamt zijn visie van uitmuntendheid. Sergio Rossi stelt hoge eisen aan kwaliteit en vakmanschap en zet zich in voor sociale verantwoordelijkheid en milieubescherming. Bovendien maakt de SI ROSSI-lijn gebruik van milieuvriendelijke materialen en ontwerpen en haalt zij haar inspiratie uit de wereld van de mid-century clubbing. De producten zijn gemaakt van 100% leder en hebben een geraffineerde esthetiek. Het bedrijf is ook een symbool geworden van Italiaans meesterschap.

Zijn werk met Versace

Zijn werk met Versace is geprezen door de mode- en muziekwereld. Het Versace-label is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat artiesten met een grote persoonlijkheid opzoekt en hun individuele smaak uitbuit om kleding te creëren die de stijl van de artiest weerspiegelt. Volgens de New York Times heeft Versace gewerkt met artiesten die “een slechte reputatie” hebben.

Versace begon samen te werken met de Amerikaanse fotograaf Richard Avedon in 1979. In 1982 won hij zijn eerste reeks modeprijzen, de “L’Occhio d’Oro” voor beste modeontwerper. In zijn collectie 1982/83 ontwierp Versace ook kledingstukken van metaal. Eén stuk was een jurk van metaalgaas, geïnspireerd op de punkstijl die in het begin van de jaren tachtig in Londen opkwam. Versace werkte samen met Duitse ingenieurs om een netweefsel te ontwikkelen dat met leder en rubber verbonden kon worden.

Een ander onderdeel van Versace’s carrière was de introductie van kunst in de mode-industrie. Zijn ontwerpen werden beïnvloed door zijn reizen en verwerkt in zijn nieuwe collecties. De kunstcollectie van het bedrijf omvat werken van Andy Warhol, Elizabeth Taylor en Richard Avedon. Tijdens zijn leven publiceerde Versace verschillende boeken die zijn benadering van mannelijke elegantie illustreerden en die modefans de kans boden om met hem in interactie te treden. Het is gemakkelijk te begrijpen hoe Versace’s ontwerpen het gezicht van de mode veranderden.

Gianni Versace was de vader van Donatella Versace, een legendarische Italiaanse mode-ontwerpster. Donatella Versace werkte als kind in de winkel van haar moeder en werd op 15-jarige leeftijd benoemd tot artistiek directeur van het Huis van Versace. In de jaren tachtig nam Donatella Versace een belangrijke rol in het bedrijf op zich en vond de productlijnen opnieuw uit. Vandaag de dag verkoopt Versace parfum, huishoudelijke artikelen en kleding en runt twee hotels.

Nadat hij zijn eigen modelabel had opgericht, ontwierp Versace dameskleding voor verschillende Italiaanse modehuizen. Hij ontwierp dameskleding voor Genny en Complice voordat hij in 1978 zijn eigen label in Milaan oprichtte. In 1985 introduceerde Versace het label Instante in zijn mode-imperium. Instante was vergelijkbaar met Versace Couture, maar dan gericht op een jonger publiek. Deze collecties hebben vele andere modehuizen beïnvloed en zijn iconisch gebleven in de industrie.

Zijn werk met Dolce & Gabbana

De ontwerper is geen onbekende in de modewereld. Domenico Dolce werd in 1958 in Sicilië geboren en werd door zijn Italiaanse afkomst geïnspireerd om ontwerper te worden. Naar verluidt leerde hij op zevenjarige leeftijd een jasje op maat te maken en kwam hij al snel terecht in Milaan, waar zijn vader voor het modehuis werkte. Ondanks zijn Milanese afkomst heeft Dolce zijn Siciliaanse roots altijd in het hart gesloten en tot uitdrukking gebracht in zijn vele collecties.

Door zijn werk met verschillende modemerken is Lucio Di Rosa een bekend gezicht in Hollywood. De meesten van ons hebben hem wel eens in een Versace-reclame gezien, maar dit jaar heeft hij een nog prominentere positie gekregen door bij Dolce & Camp; Gabbana aan de slag te gaan als hoofd van celebrity- en VIP-relaties. Zijn connecties met de machtigste acteurs van Hollywood hebben er wellicht toe geleid dat het merk op maat gemaakte looks voor beroemdheden aanbiedt.

Na hun tijd samen als modeontwerpers, begonnen Dolce en Gabbana ook te daten. Tijdens hun relatie werden de twee kamergenoten en Stefano Gabbana merkte Dolce’s talent en passie op. Het resultaat was dat ze samen hun eerste collectie ontwierpen. Samen bouwden ze een imperium op dat nog steeds bloeit. De twee ontwerpers zijn vandaag de dag nog steeds samen. Dit is een bewijs van Gabbana’s vermogen om innovatieve ontwerpen te maken.

De controverse over zijn relatie met Dolce & Gabbana is echter nog lang niet voorbij. Het merk is beschuldigd van racistische verwijzingen, waaronder het gebruik van Moorse motieven in zijn prêt-à-portercollectie. Het label werd ook beschuldigd van belastingfraude. Zij gebruikte een Luxemburgse houdstermaatschappij genaamd Gado om belastingen te ontwijken. Uiteindelijk verwijderde Dolce & Camp; Gabbana de video’s van haar Weibo-account.

Domenico Dolce is een gevierd modeontwerper en ondernemer. Hij werkte in de kledingfabriek van zijn familie terwijl hij mode-ontwerp studeerde. Stefano Gabbana werd geboren in Milaan op 14 november 1962. Hij studeerde eerst grafische vormgeving maar richtte zich later op mode. Het duo sloeg de handen ineen en richtte het merk Dolce & Camp; Gabbana op. In 1985 hielden zij hun eerste catwalk show op uitnodiging van Beppe Modenese.

Zijn werk met Azzedine Alaia

Azzedine Alaia, geboren in Tunesië, werd bewonderd en gerespecteerd om zijn visie en creativiteit. Zijn werk heeft een diepe connectie met het Afrikaanse continent en herdefinieert de menselijke vorm. De collectie was een eerbetoon aan de Tunesische cultuur en geschiedenis, maar het was meer dan dat. Alaia roept het idee van Afrika op door middel van kleur en herdefinieert de menselijke vorm door een combinatie van ongewone materialen die zowel met de realiteit als de fantasie van het continent verbonden zijn.

Zijn werk is zwaar bevochten en nauwgezet. Alaia, die een kleermakersopleiding heeft genoten, knipt de patronen uit en naait ze zelf. Zijn sculpturale technieken met ritsen en naden zijn ongeëvenaard en stellen hem in staat outfits te creëren met een griezelige perfectie. Zijn werk was ook te zien in een tentoonstelling in het Victoria and Albert Museum in Londen, waar zijn werk werd gevierd als Radical Fashion.

De jurken en accessoires die hij creëert zijn tijdloos en verzamelwaardig. Het kopen van een jurk van Azzedine Alaia is als het verzamelen van een collectie vintage stukken. De stukken zullen generaties lang meegaan. Azzedine Alaia heeft verschillende Fashion Week awards gewonnen. Het is geen wonder dat Alaia vereerd wordt in de modewereld. De kleren die hij ontwerpt zijn cultklassiekers geworden.

Ontelbare lange banketten zijn gehouden in zijn atelier in Parijs. Gasten worden met gelijke aandacht en respect behandeld. Zijn werk met Azzedine Alaia getuigt van zijn aangeboren inzicht in vrouwen. Bovendien weet hij hoe hij mensen bij elkaar moet brengen. En hoewel hij een grote klantenkring heeft, maakt zijn affiniteit voor vrouwen hem tot een buitengewoon succesvol ontwerper.

Na het succes van Alaia’s ontwerpen, werd zijn kring groter en zijn invloedssfeer uitgebreid. Hij was betrokken bij het ontwerpen van kostuums voor Greta Garbo en de koninklijke familie van Monaco. Hij werkte ook aan opdrachten voor andere ontwerpers. Zo ontwierp hij bijvoorbeeld het prototype van Yves Saint Laurent’s op Mondriaan geïnspireerde shiftjurk. Deze relatie bleef bestaan gedurende Alaia’s carrière.

Alaia, geboren in Tunis, volgde een opleiding tot beeldhouwer en beschouwde kleding als een kunstwerk. Hij boetseerde de stof met zijn handen om de vrouwelijke figuur te boetseren. Hij gebruikte vaak onverwachte materialen zoals fluweel en plastic om zijn stukken te creëren. Het werk van Azzedine Alaia is geprezen als een triomf van creativiteit en mode. En hij heeft samengewerkt met vele getalenteerde ontwerpers, waaronder Marc Newson, Tatiana Trouve en de gebroeders Bouroullec.

De Sergio Rossi online shop

Voor een elegante, slimme en moeiteloos chique vrouw is een paar schoenen van Sergio Rossi onmisbaar. Deze high-end schoenen zijn handgemaakt door deskundige ambachtslieden. Veel van de modellen zijn gemaakt van hoogwaardig leder. Sommige stukken zijn zelfs verkrijgbaar in chunky sneakers. Of je je lievelingsschoenen nu naar je werk wilt dragen of met je vrienden uit wilt gaan, Sergio Rossi is de perfecte keuze. Het beste aan Sergio Rossi schoenen is dat je ze online kan bestellen!

Dit Italiaanse merk heeft 56 winkels over de hele wereld. In New York kun je Sergio Rossi vinden bij Barneys en Saks Fifth Avenue. In Londen kunt u ze vinden bij Harrods en Lane Crawford. Maar als u liever online winkelt, biedt Sergio Rossi een handige en efficiënte online winkel die levert in meer dan 100 landen wereldwijd. En omdat de schoenen zo stijlvol en comfortabel zijn, is het gemakkelijk te zien waarom Sergio Rossi een wereldwijd mode-icoon is.

In de Sergio Rossi online shop kunt u kiezen uit een groot aantal schoenen, waaronder hoge hakken, loafers en derby’s. U kunt er zelfs handtassen en andere accessoires kopen. Het Italiaanse luxemerk staat bekend om chique accessoires, vrouwelijke ontwerpen en vakmanschap. Het bestaat al bijna 70 jaar en is een symbool van Italiaanse maestria. Het merk wordt nu geleid door Francesco Russo en hun schoenen zijn wereldwijd bekend.

Titel

Nach oben